Ἱερά μονή Ταξιαρχῶν
Βορειοδυτικά τῆς Ἁγίας Τριάδος, βορειοανατολικά τῆς μονῆς Ρουσάνου καί βορείως τῆς Ψαρόπετρας[1] ὑπάρχει ὁ βράχος τῆς πάλαι ποτέ ἱερᾶς μονῆς Ταξιαρχῶν. Ἐπειδή ὁ βράχος στόν προηγούμενο αἰώνα δέν ἦταν ἀκριβῶς ταυτισμένος ἀπό τούς συγγραφεῖς περί τῶν Μετεώρων, μᾶς ἦταν πολυτιμότατη ἡ πληροφορία τοῦ ὑπερογδοντάχρονου Καλαμπακιώτη Λαζάρου Λιάτου, παλαιοῦ βοσκοῦ στήν περιοχή τῶν Μετεώρων, ὁ ὁποῖος ὑπέδειξε τόν βράχο καί τόν ἀποκαλεῖ «τοῦ Ταξιάρχη».Ἔτσι ἔγινε ἡ πρώτη προσπέλαση ἀπό μᾶς. Λαξευτά σκαλοπάτια ὁδηγοῦν σέ ὑπάρχον σπήλαιο, τό ὁποῖο φωτογραφίσαμε. Κατά τίς πληροφορίες συγχρόνων μοναχῶν, πού ἀνέβηκαν πάνω στόν δυσπρόσιτο βράχο, ὑπάρχουν χαράγματα τῶν παλαιῶν κελλίων καί δεξαμενή δύο περίπου κυβικῶν μέτρων. Στό ἀρχεῖο μας διαθέτουμε καί φωτογραφία τῆς ἐπιφανείας τοῦ βράχου τῶν Ταξιαρχῶν μέ τήν ὑπάρχουσα δεξαμενή. Ἡ ἱερά μονή τῶν Ταξιαρχῶν, τήν ὁποία ἐντοπίζει ὁ Πορφύριος Οὐσπένσκυ, εἶναι σαφῶς διαφορετική ἀπό τόν παλαιό λαξευτό ναό τῶν Ταξιαρχῶν στόν βράχο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
* * *
Τοπογραφικός καθορισμός τῆς μονῆς Ταξιαρχῶν: Γραπτή μνεία γιά τήν μονή τῶν Ταξιαρχῶν ὑπάρχει στό προαναφερθέν σιγίλλιο τοῦ οἰκουμενικοῦ πατριάρχη Τιμοθέου Β΄ τοῦ ἔτους 1614. Περίληψη αὐτοῦ τοῦ σιγιλλίου δημοσίευσε ὁ Πορφύριος Οὐσπένσκυ. Στό κείμενο αὐτό ὁ Ρῶσος ἱστορικός περιγράφει ἐπακριβῶς καί τά ὅρια καί τίς ἰδιοκτησίες τῆς μονῆς Ρουσάνου: «ἀπό τῆς Σκήτεως, ἕως τοῦ Καλλιστράτου καί τοῦ Ταξιάρχου, τῆς ῥάχης Τζέρτζη, τοῦ Μοδίου, … καί ἕως τῆς βρύσεως τοῦ Ἁγίου Νικολάου»[2].
Γίνεται ἐμφανές ὅτι ἡ μονή Ταξιαρχῶν ἐντοπίζεται πλησίον καί βορειοανατολικά τοῦ Ρουσάνου.
* * *

Ὁ Πορφύριος Οὐσπένσκυ, ἐπίσης, ἀφηγεῖται ὅτι στίς 17 Ἀπριλίου Παρασκευή τῆς Διακαινησίμου τοῦ 1859 ξεκίνησε μέ τούς συνοδούς του ἀπό τήν μονή Ἁγίου Στεφάνου, ὅπου φιλοξενοῦνταν, νά ἐπισκεφθοῦν τό Μεγάλο Μετέωρο. Τούς συνόδευσε καί ὁ γνωστός ἡγούμενος τοῦ Ἁγίου Στεφάνου ὀνόματι Κωνστάντιος. Προχωροῦσαν στήν ἀνατολική πλευρά τοῦ βουνοῦ Κούκλη. Καθώς πλησίασαν στόν λόφο Τζέρτζη[3] ὁ Πορφύριος σταμάτησε τό ἄλογό του γιά νά κοιτάξει τήν γύρω περιοχή. Ἀπό τήν μιά πλευρά, δεξιά καί βορειοανατολικά, ἐκτεινόταν ἡ καταπράσινη πεδιάδα, ἀπό τήν ἄλλη πλευρά, ἀριστερά καί δυτικά, ὑπῆρχε κάποιο ἀπότομο λαγκάδι. Στήν ἀρχή ἔρρεε τό στενό ποτάμι, σιγά-σιγά ἄνοιγε καί κατευθυνόταν πρός τήν πόλη τῶν Σταγῶν. Σέ ἕνα ἀπό τά βράχια ὁ ἡγούμενος Κωνστάντιος ἔδειξε μέ τά χέρια του τά ἴχνη τοῦ μοναστηριοῦ Καλλιστράτου. Σέ ἄλλο βράχο τό μοναστήρι τῶν Ταξιαρχῶν. Ὅμως ὁ Πορφύριος, γοητευμένος ἀπό τήν θέα, δέν τά παρατήρησε ἰδιαίτερα παρά μόνο κοιτοῦσε τόν ἀπίθανο βράχο τῆς Ἁγίας Τριάδος.[4] Αὐτό σημαίνει ὅτι στά 1859 σώζονταν ἴχνη, δηλαδή ἐρείπια, ἀπό τό μοναστήρι τοῦ Καλλιστράτου καί τό μοναστήρι τῶν Ταξιαρχῶν καί μάλιστα ἦταν καί πλησιόχωρα.
Ὁ Léon Heuzey στά 1858 ἀναφέρει τούς Ἁγίους Ταξιάρχες μεταξύ ἄλλων ἕνδεκα μετεωρίτικων μονυδρίων, περί τῶν ὁποίων ἔλαβε γνώση ἀπό προφορικές παραδόσεις.[5]
Κατά τόν Ἰωάννη Παπασωτηρίου στήν Ψαρόπετρα κατά παράδοση «ἐγίνετο ἄλλοτε ἡ ἀγορά, τό παζάρι τῶν καλογήρων πωλούντων τά ἔργα τῶν χειρῶν τους»[6]. Σήμερα στήν Ψαρόπετρα σταματοῦν οἱ ἐπισκέπτες γιά λήψη φωτογραφιῶν, λόγῳ τῆς πανοραμικῆς θέας.
[1] Ἐκτεταμένος βράχος μέ πλάτωμα, ἀπ’ ὅπου ἀρχίζει τό ἀπό βορά μονοπάτι τοῦ Ρουσάνου.
[2] Ουσπενσκυ, Χριστιανική Ἀνατολή, σ. 215, 481.
[3] Ὁ ἀπέναντι τοῦ Κουκουλᾶ λόφος, ἄλλοτε οἰκισμός.
[4] Ουσπενσκυ, Χριστιανική Ἀνατολή, σ. 139-140.
[5] Heuzey – Daumet, Mission Archéologique de Macédoine, σ. 440, σημ. 2.
[6] Παπασωτηρίου, Τά Μετέωρα, σ. 139.
Απόσπασμα από: «Τὸ Πέτρινο Δάσος» τῆς Ὁσιολογιωτάτης Μοναχῆς Θεοτέκνης Ἁγιοστεφανιτίσσης