Αὐτήν τήν ἡμέρα «τελοῦμεν ἀνάμνησιν» ὅπως γράφει τό Συναξάρι τοῦ Ὄρθρου, πού διαβάζεται τό βράδυ τῆς Μεγάλης Τετάρτης, τεσσάρων γεγονότων:
α) Τοῦ νιπτῆρος, δηλαδή τῆς νίψεως τῶν ποδιῶν τῶν Ἀποστόλων ἀπό τόν Κύριο.
β) Τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου, δηλαδή τῆς παραδόσεως σέ ἐμᾶς ἀπό τόν Κύριο τοῦ Μυστηρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας.
γ) Τῆς θαυμαστῆς προσευχῆς τοῦ Κυρίου πρός τόν Θεό Πατέρα Του στόν κῆπο τῆς Γεθσημανῆ.
δ) Τῆς προδοσίας τοῦ Κυρίου ἀπό τόν Ἰούδα.
Μεγάλα καί σημαντικά γεγονότα πού καθορίζουν τήν συνέχεια τοῦ Πάθους ἀλλά καί τήν ἐξέλιξη καί ἀνάπτυξη τῆς Ἐκκλησίας μέ πυρήνα τήν Θεία Εὐχαριστία. Γι’ αὐτό καί τήν Μεγάλη Πέμπτη τό πρωί τελεῖται ἡ Θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, ὡς μία ἀναστάσιμη λάμψη πρίν ἀπό τό σκοτάδι τοῦ Πάθους.
Χαρακτηριστικό εἶναι τό τροπάριο πού περιλαμβάνει σχεδόν ὅλα τά γεγονότα τῆς ἡμέρας:
«Ὅτε οἱ ἔνδοξοι μαθηταί ἐν τῷ νιπτῆρι τοῦ δείπνου ἐφωτίζοντο, τότε Ἰούδας ὁ δυσσεβής φιλαργυρίαν νοσήσας ἐσκοτίζετο. Καί ἀνόμοις κριταῖς σέ τόν δίκαιον Κριτήν παραδίδωσι. Βλέπε, χρημάτων ἐραστά, τόν διά ταῦτα ἀγχόνῃ χρησάμενον, φεῦγε ἀκόρεστον ψυχήν τήν Διδασκάλῳ τοιαῦτα τολμήσασαν. Ὁ περί πάντας ἀγαθός, Κύριε, δόξα σοι».
Δηλαδή: Ὅταν οἱ Μαθητές κατά τόν Μυστικό Δεῖπνο φωτίζονταν μέ τήν νίψη τῶν ποδιῶν τους ἀπό τόν Κύριο, πού τόσο πολύ τούς τίμησε καί τούς δόξασε, τότε ὁ ἀσεβής Ἰούδας, προσβλήθηκε ἀπό τήν ἀρρώστεια τῆς φιλαργυρίας, σκοτίστηκε καί Σέ παρέδωσε στούς παράνομους δικαστές. Ἐσύ, λοιπόν, ἄνθρωπε πού ἀγαπᾶς πολύ τά χρήματα, ἔχε πάντα μπροστά στά μάτια σου τόν Ἰούδα, ὁ ὁποῖος ἐξ’ αἰτίας τῆς φιλοχρηματίας, ἀφοῦ πρόδωσε τόν Κύριο, μετά ἀπαγχονίστηκε. Ἀπόφευγε αὐτό τό πάθος τῆς φιλοχρηματίας πού εἶχε ὁ Ἰούδας καί πού τόλμησε τόσα ἐναντίον τοῦ Διδασκάλου Χριστοῦ. Δόξα πρέπει σέ Σένα Κύριε πού εἶσαι τόσο ἀγαθός πρός ὅλους.