Τό πρωί τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς, ἀντί τῆς Θείας Λειτουργίας –εἶναι μία ἀπό τίς τρεῖς ἡμέρες τοῦ χρόνου πού δέν τελεῖται Θ. Λειτουργία- ψάλλονται οἱ Μεγάλες Ὥρες καί ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἀποκαθηλώσεως. Στή διάρκεια τοῦ Ἑσπερινοῦ ἀκούγεται τό σχετικό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα γιά τήν Ἀποκαθήλωση τοῦ Κυρίου ἀπό τόν Σταυρό ἀπό τόν Ἰωσήφ καί τόν Νικόδημο, καθώς ὁ ἱερέας κατεβάζει ἀπό τόν Σταυρό, πού βρίσκεται στό κέντρο τοῦ ναοῦ ἀπό τό προηγούμενο βράδυ, τό Σῶμα τοῦ Κυρίου καί τό βάζει μέσα στό ἱερό πού συμβολίζει καί τόν Τάφο τοῦ Χριστοῦ.
Κατόπιν περιφέρει καί τοποθετεῖ σ’ ἕνα στολισμένο μέ λουλούδια κουβούκλιο ἕνα ὕφασμα πού φέρει πάνω του τήν παράσταση τοῦ νεκροῦ σώματος τοῦ Κυρίου. Τό ὕφασμα αὐτό λέγεται Ἐπιτάφιος. Ταυτόχρονα ψάλλεται τό τροπάριο: «Ὅτε ἐκ τοῦ ξύλου σε νεκρόν, ὁ Ἀριμαθείας καθεῖλε, τήν τῶν ἁπάντων ζωήν, σμύρνῃ καί σινδόνι σε, Χριστέ ἐκήδευσε, καί τῷ πόθῳ ἠπείγετο, καρδίᾳ καί χείλει, σῶμα τό ἀκήρατον σοῦ περιπτύξασθαι, ὅμως συστελλόμενος φόβῳ, χαίρων ἀνεβόα σοι, δόξα τῇ συγκαταβάσει σου, Φιλάνθρωπε».
Δηλαδή: Ὅταν ὁ Ἰωσήφ ἀπό τήν Ἀριμαθεία Σέ κατέβασε νεκρό ἀπό τό ξύλο, Ἐσένα τήν ζωή τῶν πάντων, Σέ ἐκήδευσε ἀφοῦ ἄλειψε τό Σῶμα Σου μέ τή σμύρνα καί τό τύλιξε μέ σινδόνη. Καί μέ πολύ πόθο βιαζόταν ν’ ἀγκαλιάσει μέ τήν καρδιά καί τά χείλη του, τό ἄχραντό Σου σῶμα, ὅμως μέ συστολή καί θεῖο φόβο, μέ χαρά ἀνεκραύγαζε, δόξα στή συγκατάβασή Σου, Κύριε.
Τήν Μεγάλη Παρασκευή τό βράδυ ψάλλεται ὁ Ὄρθρος τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, πού εἶναι γνωστός ὡς «Ἐπιτάφιος θρῆνος». Αὐτήν τήν ἡμέρα θυμόμαστε τήν ταφή τοῦ Κυρίου καί τήν κάθοδο τῆς ψυχῆς Του –ἑνωμένης μέ τήν Θεότητα- στόν Ἅδη, γιά νά κηρύξει τήν λύτρωση στίς ψυχές πού κρατοῦνταν ἐκεῖ ἀπό καταβολῆς κόσμου, ἀπ’ τόν Ἀδάμ μέχρι τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Πρόδρομο.
Κατά τήν Ἀκολουθία αὐτή ψάλλονται, μπροστά στό Κουβούκλιο τοῦ Ἐπιταφίου, τά γνωστά καί τόσο ἀγαπητά «Ἐγκώμια» καί κατόπιν γίνεται ἡ ἔξοδος τοῦ Ἐπιταφίου ἀπό τόν ναό καί ἡ περιφορά του στόν γύρω χῶρο. Κατά τήν περιφορά-σύμφωνα μέ τήν παράδοση- ψάλλεται τό ὑπέροχο τροπάριο:
«Τόν ἥλιον κρύψαντα τάς ἰδίας ἀκτῖνας καί τό καταπέτασμα τοῦ ναοῦ διαρραγέν τῷ τοῦ Σωτῆρος θανάτῳ, ὁ Ἰωσήφ θεασάμενος, προσῆλθε τῷ Πιλάτῳ καί καθικετεύει λέγων: δός μοι τοῦτον τόν ξένον, τόν ἐκ βρέφους ὡς ξένον ξενωθέντα ἐν κόσμῳ. Δός μοι τοῦτον τόν ξένον, ὅν ὁμόφυλοι, μισοῦντες, θανατοῦσιν ὡς ξένον. Δός μοι τοῦτον τόν ξένον, ὅν ξενίζομαι βλέπων τοῦ θανάτου τό ξένον. Δός μοι τοῦτον τόν ξένον, ὅστις οἶδε ξενίζειν τούς πτωχούς καί τούς ξένους. Δός μοι τοῦτον τόν ξένον, ὅν Ἑβραῖοι τῷ φθόνῳ ἀπεξένωσαν κόσμῳ. Δός μοι τοῦτον τόν ξένον, ἵνα κρύψω ἐν τάφῳ, ὅς ὡς ξένος οὐκ ἔχει τήν κεφαλήν πού κλίνῃ. Δός μοι τοῦτον τόν ξένον, ὅν ἡ Μήτηρ ὁρῶσα νεκρωθέντα, ἐβόα. Ὦ Υἱέ καί Θεέ μου, εἰ καί τά σπλάγχνα τιτρώσκομαι καί καρδίαν σπαράττομαι, νεκρόν σε καθορῶσα, ἀλλά, τῇ σῇ ἀναστάσει θαρροῦσα, μεγαλύνω. Καί τούτοις τοίνυν τοῖς λόγοις δυσωπῶν τόν Πιλᾶτον ὁ εὐσχήμων, λαμβάνει τοῦ Σωτῆρος τό σῶμα, ὅ καί φόβῳ ἐν σινδόνι ἐνειλήσας καί σμύρνῃ, κατέθετο ἐν τάφῳ τόν παρέχοντα πᾶσι ζωήν αἰώνιον καί τό μέγα ἔλεος».
Δηλαδή: Ὁ Ἰωσήφ ὅταν ἔκπληκτος παρατήρησε ὅτι ὁ ἥλιος ἔκρυψε τίς ἀκτῖνες του καί τό καταπέτασμα τοῦ Ναοῦ σχίστηκε στά δύο ἐξ’ αἰτίας τοῦ θανάτου τοῦ Σωτῆρος, ἦρθε στόν Πιλᾶτο καί τόν θερμοπαρακάλεσε μέ αὐτά τό λόγια: Δῶσε μου Αὐτόν τόν ξένον, πού ἀπό τήν βρεφική Του ἡλικία, ὡς ξένος πού ἦταν, ζοῦσε σάν πρόσφυγας καί περιπλανώμενος. Δῶσε μου Αὐτόν τόν ξένον, τόν Ὁποῖον οἱ ὁμοεθνεῖς Του ἀπό μίσος θανατώνουν ὡς ξένο καί ἐχθρό τους. Δῶσε μου Αὐτόν τόν ξένον, τοῦ Ὁποίου ὁ παράδοξος θάνατος μοῦ προξενεῖ ἔκπληξη. Δῶσε μου Αὐτόν τόν ξένον, ὁ Ὁποῖος γνωρίζει νά ὑπηρετεῖ καί νά περιποιεῖται τούς φτωχούς καί τούς ξένους. Δῶσε μου Αὐτόν τόν ξένον, τόν Ὁποῖον οἱ Ἑβραῖοι ἐξαιτίας τοῦ φθόνου, Τόν ἀποξένωσαν ἀπό τόν κόσμο. Δῶσε μου Αὐτόν τόν ξένον, γιά νά Τόν κρύψω στόν τάφο, γιατί Αὐτός ὡς ξένος δέν ἔχει ποῦ νά γείρει τήν Κεφαλή Του γιά νά ἀναπαυτεῖ. Δῶσε μου Αὐτόν τόν ξένον, πού ἡ Μητέρα Του μόλις Τόν εἶδε νεκρό ἔλεγε μεγαλοφώνως: Ὦ! Υἱέ μου καί Θεέ μου, ἄν καί ὁ πόνος μοῦ πληγώνει τά σπλάγχνα καί μοῦ σφάζει τήν καρδιά ἐπειδή Σέ βλέπω νεκρό, ἀλλά ὅμως πιστεύοντας στήν Ἀνάστασή Σου, ἀντλῶ θάρρος καί Σέ δοξάζω μέ μεγάλη δόξα. Καί μέ αὐτούς τούς λόγους, παρακαλώντας τόν Πιλᾶτο ὁ διακεκριμένος Ἰωσήφ, λαμβάνει τό Σῶμα τοῦ Σωτῆρος, τό ὁποῖο, ἀφοῦ περιτύλιξε μέ σεβασμό καί εὐλάβεια μέ σεντόνι καί ἄλειψε μέ ἀρώματα, τό ἐτοποθέτησε στόν τάφο. Τοποθέτησε σωματικῶς στόν τάφο νεκρό Αὐτόν πού δίνει αἰώνια ζωή καί ἄπειρο ἔλεος.